سایت رسمی فدراسیون ورزشهای همگانی

این سایت متعلق به فدراسیون ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

حقوق خبری و تصویری سایت
  • کلیه حقوق خبری و تصویری سایت متعلق به فدراسیون ورزشهای همگانی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
اطلاعات تماس
  • آدرس :تهران ، فلکه دوم صادقیه،بلوار فردوس شرقی،خیابان وفا آذر شمالی نبش کوچه پانیذ،پلاک 2 طبقه اول واحد 5
  • تلفن : ۴۴۰۱۶۳۷۷
  • تلفن : ۴۴۰۱۶۳۷8
  • تلفن : ۴۴۰۱۶۳۷9
نسخه آزمایشی

در آلودگی هوا، چه ورزش هایی مناسب است؟

این روزها آلودگی هوا در تهران به مرز بحرانی رسیده است. افراد زیادی هستند که به صورت مرتب ورزش می کنند در چنین شرایطی آیا می توان ورزش کرد و اگر پاسخ مثبت است، چه ورزش هایی مناسب هوای آلوده این روزهاست؟ توصیه می کنیم مقاله پیش رو را حتما مطالعه کنید.

شاخص آلودگی هوا در شرایط بحرانی

زمانی که شاخص آلودگی هوا از عدد 100 فرا تر رود، وضعیت هوا در مرز ناسالم برای گروه های حساس قرار می گیرد و افرادی همانند کودکان، سالمندان، بیماران و زنان باردار باید در فضای باز کمتر تردد داشته باشند. اگر شاخص آلودگی هوا از عدد 150 بالاتر رود، هوا برای تمام گروه ها حساس اعلام خواهد شد و اگر این عدد از 200 فراتر رود، شرایط اضطراری اعلام می شود. زمانی که شاخص آلایندگی هوا از 150 فراتر رود، برای تعطیلی مدارس اقدام می شود. افراد در شرایط آلوده، تا حد امکان از خانه خارج نشوند و در صورتی که مجبور به خروج از خانه هستند، سریع راه نروند یا ندوند چرا که با این کار هوای آلوده بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود.

فعالیت بدنی و هوای آلوده

در طی فعالیت های هوازی (حتی فعالیت هایی با شدت کم) تا 10 مرتبه هوای بیشتری را نسبت به حالت استراحت استنشاق می کنید، همچنین احتمال زیادتری دارد که هوای بیشتری را به عمق ریه های خود فرو ببرید و تنفس دهانی تان افزایش می یابد. تنفس دهانی سیستم فیلتراسیون و پاک کنندگی گذرگاه بینی را ندارد. این عوامل دست به دست هم می دهند تا بیشتر در مواجهه با آلوده کننده ها قرار بگیرید. اگر شما مرتبا در هوای آلوده ورزش کنید، آثار نامطلوبی را بر سلامت شما خواهدداشت؛ به ویژه اگر مبتلا به آسم و دیگر بیماری های مزمن ریوی، بیماری های قلبی، عروقی و دیابت باشید. فعالیت های ورزشی همگانی مخصوصا دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی که این روزها بیشتر مورد توجه مردم قرار دارند و در فضای باز انجام می شوند، در شرایط آلودگی هوا خطرناکند.

ورزش های مناسب در هوای آلوده با شرایط خاص محیطی

ورزش هایی مانند یوگا و تای چی که برای تقویت قفسه سینه، دیافراگم و عضلات سر و گردن انجام می شود، در شرایطی که هوا آلوده است توصیه می شود. تمام ورزش ها در زمانی که هوا آلوده است، باید در فضای بسته انجام شود و در این فضاها دستگاه های تصفیه هوا وجود داشته باشد.

پیشنهادات برای ورزش در هوای آلوده

1. در ساعات شلوغی ترافیک از ورزش کردن اجتناب کنید. صبح زود یا شب زمانهای توصیه شده می باشد.

2. برای ورزش، فضاهای دور از خیابان ها، با حصار وسیعی از درختها و ارتفاعات بلند معمولا جاهای مناسبی هستند ولی در عین حال باز باید شاخص آلودگی هوا در آن جا چک شود.

3. آبمیوه تازه و آب برای کمک به کلیه ها در دفع سموم در هوای آلوده کمک شایانی می کند که در هنگام ورزش به همراه داشته باشید.

 

 

فعالیت بدنی در شهرهای آلوده جهان

راه حل هایی که برای فضای باز ارائه شده است به صورت حداکثر مقدار مجاز فعالیت بدنی و اقدامات زیرساختی می باشد که برای تشریح چگونگی آن، نگاهی به گزارش مجله گاردین که در سایت سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 نیز درج شده است داریم.

حداقل 15 شهر در شرایط آلودگی خیلی بدی قرار دارند که دوچرخه سواری باعث تشدید خطرات آلودگی هوا نیز می شود. شهر زابل ایران و الله آباد هند در ابتدای این فهرست قرار دارند که بالاتر از 30 دقیقه نباید دوچرخه سواری کرد. در ریاض عربستان، 45 دقیقه نهایت دوچرخه سواری است که در کنار خیابان ها مجاز است. در دهلی هند و شینگتای چین باید آغاز فعالیت بدنی یک ساعت با زمان سربسری اعلام شده آلودگی هوا و هوای پاک فاصله داشته باشد.

اقداماتی که در کشورهای مختلف صورت گرفته است مثلا در دانمارک، نروژ، آلمان، انگلیس و سوئد، تلاش کردند کل سیستم حومه شهر با بزرگراههای مخصوص دوچرخه به هم وصل باشد و از جاده ها فاصله داشته باشند. در مونترال و تورنتو، مسیرهای دوچرخه دور از مسیرهای ماشین رو و ترافیک فراهم شده است.

 

منابع

  1. https://www.beytoote.com/sport/public-sport/exercise5-polluted-air.html
  2. https://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/asia/india/articles/delhi-mostpolluted-city-in-the-world/
  3. https://www.theguardian.com/cities/datablog/2017/feb/13/most-polluted-cities-world-listed-region
  4. http://shahrnevesht.tehran.ir/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D9%87%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D8%A8%D8%B1/ArticleId/1056

انتهای پیام/ 

  • 13:07
  • 1398/09/09
  • 106

اطلاعیه ها

گفت و گو

مشروح

سلطانی فر: مشارکت مردم در ورزش همگانی دو برابر شده است

1397/10/02

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان ضمن تشکر از کلیه کشورهای حاضر در این همایش که توجه جدی به ورزش همگانی دارند، اظهار کرد: همان‌طور که در کلام و تاکیدات همه مسوولان و به ویژه‌ رییس‌جمهور و مسوولان ذی‌ربط وزارت ورزش و جوانان وجود دارد باید توجه ویژه‌ای به ورزش همگانی در کشور داشته باشیم. حتی مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره اشاره به این دارند که آحاد کشور باید ورزش کنند و این یکی از نیازهای واقعی کشور است، زیرا ما باید دارای نیروی انسانی سالمی باشیم.

فدراسیون ورزش های همگانی در شبکه های اجتماعی

اخبار ، تصاویر ، ویدئو و اطلاعیه های ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید